tirsdag 26. januar 2010

Miri

Begynner å bli en stund siden jeg skrev sist, og det har sammenheng 
med at jeg har litt begrenset med internettilgang og at det faktisk
ikke har skjedd så altfor mye å skrive hjem om den siste uken. Dro
altså fra Melaka lørdag og var framme i Miri på kvelden etter en
busstur, en del venting, flytur og taxi fra flyplassen. Første natten
overnattet jeg på det dyreste hostellet i Malaysia så langt, hele 25
RM noe som tilsvarer litt over 40 kroner og det var inkludert frokost.
På søndag ble jeg plukket opp av Agan, en gammel venn og mine
foreldre fra tiden vi bodde her. Jeg bodde hos han i fire netter og
han viste meg rundt i Miri, og tok meg til det gamle huset vårt og
andre ting som jeg husker sånn nogenlunde fra da jeg var her i 2000.
Husker ikke så veldig mye fra tiden jeg faktisk bodde her, da vi
forlot landet før jeg var to år gammel, men har sett bilder fra den
tiden i etterkant.

På torsdag ble jeg hentet av Selina, nok en kjenning som meg og Agan
hadde møtt tilfeldig på tirsdag. Selina bor på en gård et stykke
utenfor byen så da fikk jeg se litt av landet også. De har enormt
mange dyr på den gården, bla apekatter, fisker, høns, katter, over
20 skilpadder, vilsvin og en hund. I tilegg vrimlet det med gekkoer,
andre øgler, flaggermus, ekkorn og en haug med innsekter. Så koste
meg der. På veien ser man mange løshunder, katter, rotter og cobraer!
Det burde jo også ringe noen varsellamper når man ser rotter løpe
på toppen av ventilasjonsanlegget ved restauranten man spiser på, men
maten smakte greit den og har ikke fått matforgifting enda. På
lørdag fikk jeg sett et tradisjonelt Iban Longhouse, som huset 25
familier og fikk meg også en tur til stranda, dessverre uten å bade
da badetøyet lå igjen "hjemme". Får mange rare blikk av folk på
gaten, og føler meg veldig hvit til tider når jeg er den eneste
utlendingen der. Blir også tatt for å være jente på grunn av det
lange håret! Men men... På lørdagskvelden ble jeg med i bryllup til
noen vilt fremmede, noe som var veldig spesielt og koselig, og maten
var god. På søndag dro vi i kirken for å treffe flere av mammas og
pappas gamle venner og tok kvelden rolig med et godt måltid grillmat
og fikk smakt monitor lizard!

Mandag morgen tok jeg fly fra Miri til Kuching og var der noen timer,
og rakk å få med meg noen museer og litt mat før flyet gikk videre
til KL. Hadde jo vært i KL før, men bodde nå hos dattera til Selina
så det var koselig. Tirsdag morgen dro jeg med buss til Georgetown,
en ca 5 timers busstur nordover. Bussene her i Malaysia er fantastiske,
og man sitter bedre her enn man gjoer paa fly. Saa tiden gaar mye fortere.
Men da jeg kom fram til Georgetown saa striregna det, ikke saann pinglerein
som i Norge, her oversvoemmes gatene og traffikken gaar nesten i staa.
Uansett saa endte jeg opp med aa ta taxi fra busstasjonen for ville ikke bli
saa vaat. Kom etterhvert fram til hostellet, og det foerste jeg gjoer der er aa
traakke rett nedi et regnavloep. Saa planen om aa holde seg toer varte ikke
lenge der jeg pluttselig stod med vann til livet. Heldigvis er kameraet vanntett,
og resten av verdisakene hadde jeg lagt i vanntette poser.

Oensker naa aa forlate Georgetown saa fort som mulig paa grunn av et daarlig
foersteinntrykk, Saa drar kanskje til Thailand i natt, eller i morgen. Forhaapentligvis
er vaeret bedre der;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar