tirsdag 9. mars 2010

Kambodsja og Bangkok (again)

Tirsdagen begynte med aa leie en sykkel for saa aa finne meg et passende sted aa spise frokost. Sightsa rundt i Siem Reap en god stund foer jeg fant meg et nytt sted aa sove, det nye stedet hadde nemlig svoemmebasseng:-) Jeg moette en gruppe norske jenter paa bussen fra Laos, og skulle moete de senere paa kvelden for aa se solnedgangen over Angkor landskapet. Vi tok tuktuk inn dit, og vi var ikke de eneste som hadde planer om aa se solnedgangen, saa vi gikk i koe hele veien opp til tempelet. Trappene opp til toppen av tempelet var kjempebratte, nesten som aa gaa i stige opp til toppen. Det var en helt grei solnedgang, synes for mye folk oedela litt. Etter solnedgangen gikk vi i koe ned igjen til tuktuken og kjoerte tilbake til byen.

Paa onsdag moette jeg igjen jentene for aa ta den "lille runden" gjennom Angkor templene. Foer jeg dro hit trodde jeg det var snakk om ett tempel, nemlig Angkor Wat som alle har hoert om, men det viste seg aa vaere mange templer i alle stoerelser og fasonger. Vi begynte runden med hovedtempelet Angkor Wat, som er et helt enormt tempel med vann rundt hele yttermuren. Etter en god stund med vandring her saa ble det drikkepause mens mange barn proevde aa selge oss postkort og armbaand. De tar ikke ett nei for ett nei og gir seg ikke foer du har kjoept litt av alle. Det var veldig slitsomt, men man aksepterer det (dessverre) etter hvert. Etter Angkor Wat dro vi til neste tempel som het Bayon. Et relativt stort tempel med store ansikter som detaljer paa kuplene. Etter Bayon ble det lunsj med enda flere barn som skulle selge ting. Etter lunsj ble det Ta Prohm, tretempelet som ble brukt i Tomb Raider filmen. Her har naturen faatt vokse fritt paa og rundt tempelet som gjorde at det ble en ganske fin stemning der. Ta Prohm var siste tempelet paa den lille runden og etter det saa dro vi tilbake til Siem Reap. Paa kvelden moette vi to andre nordmenn og spiste mat paa deres hotell for der hadde de alt for en dollar. Etter mat dro vi til "The Bar street" og satte oss paa Angkor What Bar. Men tok kvelden ganske tidlig for skulle opp tidlig paa torsdag for aa ta "den store runden" paa Angkor.

Sto opp tidlig og moette kineseren som jeg skulle dele tuktuk med. Vi delte dormroom sammen og hadde avtalt det kvelden foer. Den store runden tar for seg flere templer enn den korte runden som laa litt lenger unna. Vi delte tuktuk, men gikk hver for oss paa templene saa jeg fikk se templene i mitt eget tempo noe som var veldig greit. Vi dro ogsaa til et tempel som ligger ganske langt unna, kalt Banteay Srei. Dette var et ganske lite tempel, men hva det manglet i stoerrelse tok det igjen for med detaljer. Etter dette tempelet gjorde vi oss ferdig med den store runden foer vi saa solnedgangen over en innsjoe. Det var nesten ingen folk der og det var ett mye bedre sted aa se solnedgangen fra. Etter solnedgangen dro vi tilbake til byen der jeg spiste mexicansk mat med jentene foer det ble en ny kveld paa "The Bar Street". Det ble en ganske tidlig kveld den dagen ogsaa, for skulle se soloppgangen paa Angkor Wat.

Sto opp klokken fem paa morran og tok med meg sykkelen paa tuktuken til Angkor Wat for aa se soloppgangen. Fant meg en stol ved vannet foran Angkor Wat og satte meg og venta paa at sola skulle reise seg. Det var en helt fantastisk skue aa se siluetten av Angkor Wat med sola som sakte men sikkert sto opp bak. Det var verdt aa staa opp saa tidlig for det her. Moette ogsaa tre norske 19 aaringer fra Skien der jeg sto og venta, saa det var litt sproett. Det viste seg at vi hadde mange felles bekjente. Verden blir bare mindre og mindre. Etter soloppgangen syklet jeg den lille runden og tok for meg noen templer som vi droppa foerste dagen, og jeg saa Ta Prohm (tretempelet) en gang til for det hadde blitt min favoritt favoritt. Syklet tilbake til byen og moette de andre til frokost rundt ti-elleve tiden. Etter den travle morgenen ble fredag en ganske slapp dag som igjen endte paa "The Bar Street".

Paa loerdag forlot jeg Siem Reap, Kambodsja og dro tilbake til Bangkok, Thailand. Kom fram til Bangkok paa kvelden og sjekket inn paa et litt finere hotell enn sist som ogsaa hadde et svoemmebasseng. Paa soendag ble det shopping paa Chatuchak Weekend Market. Dro tomhendt dit, og kom tilbake med en fullstappa sekk og en pose. Gikk litt crazy kan man si, det er bare saa billig her. Ellers her i Bangkok slaar jeg i hjel tiden med masasjer, soling, bading og enda mer shopping mens jeg venter paa aa reise til Afrika. I morgen skal jeg paa en dagsutflukt til det flytende markedet og tigertempelet, der man kan klappe voksne tigre saa det blir nok moro. Drar til flyplassen paa torsdag men flyet gaar ikke foer like over midnatt, men til fredag blir det Afrika og Aud!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar