lørdag 20. mars 2010

Kenya og Aud

Dro til flyplassen fra Bangkok paa torsdag, og tok flyet som gikk like etter midnatt ned til Nairobi, Kenya. Der moette jeg Audhild for foerste gang paa 5 mnd noe som var et veldig godt gjensyn. Derfra tok vi fly til Mombasa sammen med Mirijam, en annen jente fra Hald. I Mombasa sjekker vi inn paa hotellet og moeter Ragnhild, nok en jente fra Hald, foer det bar rett til bassenget for aa slikke sol. Paa kvelden ble et restaurantbesoek foer det ble mer avslapping paa hotellet. Stort sett alle dagene her ble saann. Paa soendag bestemte vi oss for aa dra paa kino og vi saa The Blind Side, en film som viste seg aa vaere veldig bra. Etter kinoen bestilte vi pizza som vi tok med tilbake til hotellet. Der finner meg og Aud ut at noen har laast seg inn paa rommet vaart og stjaalet Auds ipod, telefon og pc samt min ipod. Det var litt daarlig stemning, og vi endte opp med aa vaere fire timer paa politistasjonen paa mandag for aa faa rappotert hendelsen. Etter vaart lille opphold hos politiet bar det til byen for jentene skulle shoppe. Ble avslapping paa hotellet igjen paa kvelden foer vi tok fly fra Mombasa til Nairobi neste morgen.

Vel fremme i Nairobi drar vi direkte fra flyplassen til Focussenteret i Kasarani, der vi skulle bo. Etter det dro vi ned til byen for aa se litt og tok en matbit der nede foer vi dro tilbake. Afrika er noe helt annet enn Asia, og jeg var ikke helt forberedt paa overgangen saa fikk et lite kultursjokk. Alt er anderledes her, transport, mat, penger, osv... Det er litt stress i lengden aa bli vandt til alt paa nytt hele tiden, men det er en del av reisinga. Paa onsdag dro vi til Karen, en finere bydel i Nairobi, og spiste god vestelig mat og saa nok en film paa kino. Denne gangen saa vi Up In The Air, men vi kunne heller sett The Blind Side et par ganger til for den var ikke noe saerlig. Men det er godt aa koble av litt med en film og faa litt hjemmefoelelse i alle fall naar jeg er sammen med Aud. Paa torsdag tok vi en dagstur til Nakuru, et par timer unna Nairobi for aa moete Hellen, en dame Aud jobber med, og for aa se paa det stedet Aud naa bor og jobber i. Det var en ganske morsom kjoeretur, og inne i mellom duppene fikk jeg se mine foerste ville zebraer:-) Paa fredag dro vi til Mathare, Kenyas nest stoerste slum med ca 600 000 innbyggere, for aa se hva Aud faktisk har dreve paa med her nede. Vi begynte i "barnehagen" og ungene der var bare kjempe soete. Og det aa ta bilder med blits og aa loefte de hoyt under taket var kjempe populaert. Videre gikk vi ned i selve slumme sammen med Charlie P som guide. I gatene renner det drit og soeppel flyter over alt, folk bor i blikkskur centimeter fra hverandre og nede ved "elva" som ser mer ut som en aapen kloakk er lukten enda vaerre og griser staar og spiser av moekka. Men midt oppe i all elendigheten saa smiler de fleste barna og hilser deg med "how are you?" uten aa vite helt hva det betyr. For meg saa var det nok veldig oppbyggende aa vaere med barna der, for det faar tankene vekk fra aassen de faktisk lever og har det. Naar vi kom tilbake til Focussenteret lagde Aud ugali til oss og vi slappet av der resten av kvelden.

Loerdag morgen tok vi taxi til byen og jeg ble satt av paa det hotellet som jeg skulle moete min gruppetur. Savner virkelig det aa vare med kjente nordmenn igjen saa har litt hjemlengsell naa, men faar nok tankene over paa andre ting snart skal du se. For naa begynner reisen videre:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar