tirsdag 30. november 2010

Topptur er opptur

På lørdag fikk vi besøk av Birgit og Kikki. Vi hadde kjøpt inn litt julepynt og adventslys, og diska opp med hjemmelaget pizza så det ble veldig god stemning i heimen. Vi spilte også julesanger for å prøve å skape litt julestemning, men den var ikke helt til stede når det er over 30 varme grader utenfor og vi sitter i t-skjorte og shorts. Etter mat tok vi med Malaika, en hund som vi passet på for helgen, og viste de rundt i nabolaget. Da vi kom hjem igjen ble det bolle- og brødbakst. Mamma hadde sendt med onkel noe vaniljekrem så det ble skoleboller, dødsdigg!

På søndag stod vi opp like før åtte og spiste frokost som bestod av eggerøre og brød med skoleboller til dessert. Etter frokost skulle vi dra på fjelltur opp på Wanale, det fjellet nærmest Mbale. Med oss hadde vi Stella, James og George så det ble fire bodaer opp til foten av fjellet for å begynne å gå derfra. Det var en veldig fin oppstigning og veldig god utsikt over Mbale hele veien opp. Mange gårder og dyrka mark på veien opp og på toppen og mange geiter som stod langs hele stien. På toppen fikk vi tatt oss et lite bad i en bekk før vi satte oss på en liten fjellhylle helt på kanten av fjellet for å spise lunsj. Hadde kjøpt med oss en klase bananer, og jeg hadde lurt med litt kvikk-lunsj så kosa oss med det i solsteken mens vi nøt utsikten. Gikk en litt brattere og vanskeligere vei ned, men den var faktisk finere enn veien opp så det var verdt det. Vi fikk huket tak i noen bodaer etter hvert og kom oss hjem igjen. Der ble det dusj og matlaging, og avslapping. På kvelden ble det mer boller og Kikki diska opp med noen sjokolade-cookies. Vi tok med alt ut på taket der vi hadde stelt i stand myggnetting og madrasser og så "Kongeriket for en Lama". Etter filmen gikk jeg inn å la meg mens de andre hadde planer om å sove ute.

Jente dro på mandag etter en avslappet formiddag med nybakt brød til frokost og litt tid på taket. Selv om det ikke var store julestemningen, var det veldig koselig å ha de på besøk. Det var også veldig godt å komme seg ut å få rørt litt på kroppen samtidig som det var veldig godt å komme hjem til all den gode maten vi lagde.

Sjekk ut bloggen til teampartneren min Øystein for flere og bedre bilder: