tirsdag 19. oktober 2010

Mbale

Etter en god fire timers kjøretur fra Kampala var jeg endelig fremme i Mbale. Der ble jeg møtt av Patience og av gutta som bor ved siden av. I det huset vi har er det en leilighet som vi disponerer og rett utenfor vår dør er det et bibliotek som kan disponeres av studenter. På andre siden av huset bor det fire tidligere CRO studenter som nå går på videregående. Disse guttene har vist meg rundt og vært godt selskap den første uken.



På mandag begynte jeg og jobbe på CRO. De to første ukene mine der kommer jeg til å bli introdusert i alle de aktivitetene som CRO holder på med. Har blant annet fått vært med på ”gatevandring” der vi går ut på gaten for å se etter gatebarn som har lyst til å begynne på CRO. Vi snakker med dem vi møter og hører om de kunne vært interessert i å begynne på CRO. Det er ingen tvang, og alle de ungene som er på CRO er der frivillig. Jeg har fått blitt med i timene og fått lært bort litt matte og engelsk. CRO driver også med samfunnsarbeid og har startet flere kvinneklubber og mannsklubber samt spare/låne grupper som jeg har fått vært med og sett.

På onsdag har vi fri fra CRO og jeg benyttet den sjansen til å få Stella og Kettie til å lære meg å lage noe ugandisk mat. Etter å ha kjøpt alt vi trengte på markedet dro vi hjem til meg. Der lærte jeg å lage chapati, brun ris, kål og en slags kjøttgryte. Vi var ganske gode og mette etterpå for å si det sånn. På onsdagskvelden skulle jeg møte noen på banen for å spille fotball, men de var ikke der. Men det var det lokale bokselaget, og jeg ble med på treningen deres. Så fikk løpt fikk litt og hoppet opp og ned trapper.

Den første uka har vært veldig bra, med mange nye inntrykk. Gleder meg til å fortsette å jobbe her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar